Wieża Łaziebna jest pozostałością po systemie dawnych obwarowań miejskich. Stanowiła element zbudowanej w 1487 r. trzeciej bramy miejskiej-Nowej. Pierwotna nazwa Łaziebna wzięła się od położonej w pobliżu łaźni miejskiej. Wśród Zielonogórzan funkcjonuje jednak druga, obiegowa nazwa - „Wieża Głodowa”. Wieża była jednym z miejsc wystawienniczych podczas I Biennale Sztuki Nowej (1985 r.). W 1987 roku jedną z galerii autorskich zaproszonych do udziału w II edycji Biennale Sztuki Nowej była związana z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie ,,Pracownia Dziekanka". W przestrzeni znajdującej się pod Wieżą Głodową w ,,Salonie Desy" prezentowała związanych z nią artystów. Między innymi swoją instalację ,,When you wet the bed" pokazywał tu Mirosław Bałka. Mikołaj Smoczyński natomiast eksponował sześć fotografii z cyklu ,,The secret performance". Marek Sobczyk z kolei wystawił obrazy olejne ,,Natura formuje jajo" oraz ,,Boże Narodzenie", Ryszard Woźniak zaś przedstawił obraz ,,Pojedynek o kość biodrową". Przed ,,Salonem Desy" akcję performance przeprowadzili Tomasz Sikorski i Zygmunt Piotrowski. W Wieży Głodowej instalacje eksponowali artyści związani z Galerią Wschodnią z Łodzi (Antoni Mikołajczyk) oraz z Galerii Działań z Warszawy (Kazimierz Sita). W ,,Salonie Desy" w 1989 roku powołana została Galeria Art, prowadzona przez Marię Idzikowską i Grażynę Pastuszczak, jako miejsce ekspozycji Związku Polskich Artystów-Polska Sztuka Użytkowa (kierownikiem związku był wówczas Tadeusz Dobosz). W 1993 roku doszło do integracji zielonogórskich środowisk twórczych, a Okręg Zielonogórski ZPAP przejmując zarząd nad mieniem ZPAP-PSU uczynił z tego miejsca nową galerię związkową. Kierowniczka instytucji zyskała możliwość wykupienia lokalu i w 1997 roku Zielona Góra zyskała drugą prywatną galerię sztuki. Galeria Marii Idzikowskiej pod Wieżą działała przez kilka kolejnych lat. W przestrzeni miejskiej w 2007 roku miały miejsce działania związane z projektem ,,Odczarowanie" (wzięło w nim udział 13 artystów, m.in. Sędzia Główny, Sławomir Zbiok Czajkowski, Paweł Althamer), dotyczącym współczesnej recepcji zielonogórskich procesów czarownic, w której tle była obecna m.in. historia Wieży Głodowej.
Powrót do listy projektów